Grøn FGU – FGU elever skal bidrage til den grønne omstilling i Danmark
Nyt udviklingsprojekt skal uddanne FGU-elever til forandringsagenter og derved bidrage til den grønne omstilling i Danmark.
Nyt udviklingsprojekt skal uddanne FGU-elever til forandringsagenter og derved bidrage til den grønne omstilling i Danmark.
FGU-Danmark afholdt den 7. oktober 2020 sin første årlige generalforsamling i Nyborg. Generalforsamling blev afholdt med et halvt års forsinkelse, et godt stykke inde i et nyt uddannelsesår, grundet Corona-nedlukningen i foråret.
Projektet Bryd Unges Ledighed matcher i 2020 FGU-elever med frivillige erhvervsmentorer. Formålet er at hjælpe eleverne videre ved at vise dem virkelige fag, mennesker og arbejdspladser. Syv FGU-institutioner er med i projektet og tilmeldingerne fra eleverne vælter ind.
Det er en stor udfordring at skaffe medarbejdere til fremtidens ældrepleje. Den nye forberedende grunduddannelse (FGU) og SOSU-skolen vil i fællesskab bryde den onde cirkel på Lolland-Falster. 70 elever går i dag på linjen for sundhed og omsorg.
Den 1. august fejrede 85 skoler under de forberedende grunduddannelser (FGU) et års fødselsdag. Der ligger store politiske visioner bag FGU. Næsten 50.000 unge under 25 er ikke i uddannelse eller beskæftigelse, og det tal skal være halveret i 2030. FGU skal blive den nye hovedvej for unge, som ikke er parat til at gå den lige vej fra folkeskolen.
Det første år med FGU har afsløret, at der stadig er lang vej igen, og at der er brug for flere midler, hvis uddannelsen skal udfylde sin vigtige rolle, skriver Ene Wolfsberg.
De røde advarselslamper blinker, når det kommer til FGU’ernes økonomi. FGU Danmark vurderer, at institutionerne har brug for en økonomisk indsprøjtning på op til én milliard kroner.
Fra i dag, den 18. maj 2020, slår FGU-institutionerne igen dørene op for eleverne efter nedlukningen pga. Covid-19
For de mange nye FGU-skoler bliver det vigtigt, at de professionelle omkring de unge følger op på, hvilke konsekvenser nedlukningen af skolerne har for eleverne, og hvordan vi bedst hjælper eleverne videre ”på den anden side af Corona-krisen”.
DEBAT: Det er dybt alvorligt, at opstarten af FGU har ført til sygemeldinger. Derfor skal der arbejdes systematisk med at nedbringe sygefraværet ved at skabe fælles mening om de nye opgaver, skriver Henrik Hvidesten og Hanne Fischer.