”Jeg havde altid vidst, at jeg gerne ville være selvstændig købmand, men jeg turde ikke gøre noget ved det”, fortæller Anh Thu Nguyen.
I folkeskolen synes drømmejobbet uden for rækkevidde for vietnamesiskfødte Anh Thu. Sammen med sine forældre flyttede hun til Danmark som 13-årig. Det betød, at hun begyndte i dansk skole i 8. klasse uden at føle, at hun kunne det danske sprog godt nok.
Selvom hun gradvist blevet bedre, var hun stadig bange for at lave grammatiske fejl og var flov over sin udtale. Det gik ud over hendes selvtillid og tro på sig selv.
”I lang tid havde jeg svært ved grammatikken, og jeg var bange for, at jeg ville sige de forkerte ord eller bruge dem på det forkerte tidspunkt. Derfor turde jeg ikke tale med mine klassekammerater”, siger Anh Thu Nguyen.
I 10. klasse præsenterede en UU-vejleder Anh Thu for FGU, der dengang var helt nyt. En uddannelse på FGU var en mulighed for at finde ud af, hvad der ville være det rigtige for hende.
Fra sit fritidsjob i REMA 1000 havde hun jo godt nok en drøm om at gå butiksvejen. Problemet var bare, at hun knap turde tale med kunderne og kollegerne af frygt for at sige noget forkert.
Særligt sammenhold
Anh Thu begyndte på FGU Sydøstjyllands skole i Horsens med fagtemaet Omsorg og sundhed. Hun ville gerne have endnu mere fokus på at blive bedre til dansk sprog og grammatik. Derfor skiftede hun i samråd med sin vejleder på skolen til den almene grunduddannelse (AGU) på FGU. Det er netop en af fordelene ved FGU, påpeger hun: At man har mulighed for at skifte rundt.
På AGU-sporet kom Anh Thu i klasse med andre unge fra forskellige lande.
”Vi havde ikke et fælles sprog ud over dansk, så det var vi nærmest tvunget til at tale. Vi havde et helt særligt sammenhold og fællesskab, fordi vi ville alle sammen gerne ville lære og var der for at lære de samme ting”, siger Anh Thu.
Oven i hatten var hun heldig at have den samme lærer, som hun have i 10. klasse. Det betød, at læreren kendte Anh Thu og flere af de andre elever på FGU i forvejen. Han vidste, hvor de var fagligt og kunne give dem opgaver på forskellige niveauer.
Sproglig og social udvikling
På FGU oplevede Anh Thu, at der var bedre tid til at forklare opgaverne, og der blev brugt ord, som var nemmere at forstå.
På FGU voksede hendes selvtillid. Hun turde stille sig op foran klassen og tale højt og tydeligt. Hun stillede endda op til elevrådet og førte valgkamp.
Anh Thu gik på FGU i halvandet år, inden hun tog et halvt år på en erhvervsuddannelse. Nu forfølger hun sin købmandsdrøm som elev hos REMA 1000. Her er hun udlært assistent om to år.
Hun er ikke bange for at tale med kunder og kolleger, og hun har mod på en fremtid som selvstændig købmand.
”FGU forandrede mig meget. Lærerne og vennerne gav mig trygge rammer til at udvikle mig både sprogligt og socialt, så jeg i dag tør meget mere”, siger Anh Thu.