Didaktiske principper i praksis
FGU-institutionerne arbejder ud fra 15 didaktiske principper. Fra 2024 – 2026 gennemfører 18 af FGU-institutionerne syv udviklingsprojekter med fokus på arbejdet med de 15 didaktiske principper i praksis i FGU. Det sker med støtte fra Børne- og Undervisningsministeriets udlodningsmidler i 2023.
Her kan du læse mere om de syv projekter:
- Helhedsorienterede undervisningsforløb på pgu
- Entreprenørskab og design som grundlag for praksisbaseret læring
- Struktur og progression på FGU
- Lokale praksisfelter i agu (LOPA)
- FGU – når vi lykkes
- Sådan styrker vi læring i praksis på agu
- Endnu mere læring i praksis på agu, tak!
Helhedsorienterede undervisningsforløb på pgu
Hvem gennemfører projektet?
FGU Kolding & Vejen, FGU Vest og FGU Sønderjylland.
Kort om projektet
Formålet er at udvikle og afprøve en samlet indsatsmodel for helhedsorienteret undervisning, der styrker elevernes faglige, sociale og personlige udvikling med særligt fokus på elever i produktionsgrunduddannelsen (PGU).
Projektet har særligt fokus på de fire didaktiske principper: Praksisfællesskaber, Helhedsorienteret undervisning, Ernæring og Synlige læringsmål.
Midtvejsstatus
Aktuelt er projektet i afslutningen af 2. fase, der vedrører afprøvninger af handlinger og anvendelse af data til læring og refleksion med udgangspunkt i den udviklede indsatsmodel.
Undervejs i projektets 2. fase er det besluttet også at inddrage AGU-sporet for derved at udvide udviklingsarbejdet, så det helhedsorienterede perspektiv også kommer til at præge planlægning af og rammer for almen grunduddannelse (AGU) på de tre institutioner.
Herunder er der organisatorisk etableret praksisfælleskaber, hvor der er planlagt fællesforberedelse og samarbejde mellem undervisere og pædagogiske ledere samt faste statusmøder mhp. koordinering af opgaver. Til møderne rammesættes bl.a. forberedelsestid og der planlægges fremad på tværs på baggrund af formaliserede evalueringer af indsatsens arbejde med de valgte didaktiske principper Praksisfællesskaber, Helhedsorienteret undervisning, Sundhed, ernæring & motion, Synlige læringsmål.
Netop det tværfaglige samarbejdsfokus giver gode resultater allerede nu i forhold til inddragelse og involvering organisatorisk. Det skaber nemlig bredt ejerskab på skolen omkring elevernes læring. Og det bidrager til forankring af projektindhold i daglig praksis. Det mærkes hos eleverne, der oplever sammenhæng mellem undervisningen og deres uddannelsesmål samt at de oplever at få et stort læringsudbytte af deres FGU-forløb. På den måde viser projektet allerede sin relevans for skolernes undervisning og udvikling af det fællespædagogiske udgangspunkt – Helhedsorienteret undervisningsforløb.
Struktur og progression på FGU
Hvem gennemfører projektet?
FGU Trekanten
Kort om projektet
Hvordan skaber man tydeligere retning og bedre læringsforløb for unge på FGU? Det undersøger FGU Trekanten i udlodningsprojektet Struktur og progression i FGU.
Projektet Struktur og progression tager afsæt i de tre didaktiske principper: Synlige læringsmål, Tydelig struktur og Evaluering og handler om systemer og didaktik, men hviler også på organisatoriske dele.
I projektet samarbejdes med Professionshøjskolen UCL samt IST Studie+ (IST) og Praxis Forlag A/S.
Midtvejsstatus
Midtvejs i projektperioden overgår projektet fra i foråret 2025 at arbejde med udviklings- og afprøvningsfase (fase 2), til i efteråret at tage hul på implementeringsfasen lidt før, end det egentlig var tænkt. Det skyldes, at implementeringen indgår i institutionens nye strategi FGU Trekanten 2.0. Arbejdet med organisationen er allerede begyndt, og arbejdet med systemer og didaktik vil strække sig over de kommende år.
FGU Trekanten 2.0 består i en ny organisering af FGU Trekanten, som skal styrke den pædagogiske kvalitet, ledelse og den didaktiske frihed på følgende områder:
Organisation
- Pædagogisk ledelse
- Sammensætning af teams
- Økonomi og administration
Systemer
- Lærermidler
- Microsoft Teams
Didaktik
- 20-ugers plan
- Fagligt indhold
- Forløbsplaner med læringsmål
- Forløbssamtaler
Den første del af implementeringsarbejdet handler om det faglige indhold og læringsmål. Her kommer den enkelte lærer til at arbejde helt konkret med definition af sit fags indhold og læringsmål. Baggrunden og tankerne bag det projektarbejde kommer til udtryk og kan høres podcastlinkene her (link).
Ved projektets afslutning i 2026 vil det endelige inspirationskatalog sammen med de tilhørende udviklede digitale redskaber bidrage til hele FGU-sektorens arbejde med De Didaktiske Principper for FGU.
Herunder kan du høre to podcasts af FGU Trekanten om institutionens arbejde med faglige mål og fagligt indhold.
Lokale praksisfelter i agu (LOPA)
Hvem gennemfører projektet?
FGU Skolen Øst
Kort om projektet
Hvordan planlægges og udføres undervisning for unge i FGU, som er mere virkelighedsnær, meningsfuld og forankret i lokalsamfundet? Det er netop, hvad Udlodningsprojektet LOPA – Lokale Praksisfelter i AGU går ud på at få besvaret.
Projektet er udviklet af FGU-skolen Øst, der dækker afdelingerne i FGU Høje-Taastrup, FGU Greve-Solrød og FGU Roskilde-Lejre, og har til formål at styrke undervisningen i AGU-sporet (Almen Grunduddannelse) gennem praksisnære og lokalt forankrede forløb.
Hvad er LOPA?
LOPA er en didaktisk model for helhedsorienteret AGU-undervisning, hvor elever arbejder med virkelige problemstillinger i samarbejde med lokale aktører. Modellen kobler skolefag med praksis og giver eleverne autentiske læringsforløb. Ifølge projektleder Anders Henckel Nielsen skal LOPA styrke elevernes motivation og vise, at deres indsats har reel betydning både for dem selv og for deres omgivelser.
LOPA-projektet forløber i 5 faser: 3 faser til udvikling og afprøvning, én fase til evaluering og én til formidling. Herunder implementerer skolerne projektet forskudt for at sikre erfaringsudveksling og afprøvninger på tværs af skolerne samt mulighed for løbende justeringer undervejs.
Midtvejsstatus
Roskilde (fase 3): Samarbejder med Roskilde Festival, Roskilde Bibliotek og Kreativt Hus for Børn. Eleverne har bl.a. arbejdet med bålfade, pantboder og parkudsmykning.
Høje-Taastrup (fase 3): Samarbejder med 3F og Kroppedal Museum. Eleverne har bl.a. deltaget i 1. maj-arrangementer og udviklet grønne initiativer som solur og sankehave.
Greve (fase 2): Udvikler et elevstyret Onboarding-spil i samarbejde med Tune Kursuscenter til introduktion af nye elever.
Næste skridt
Projektet skal nu evalueres internt og eksternt i forhold til justeringer af de igangsatte LOPA’er, i forhold til indsamling af erfaringer og indsigter – med henblik på dokumentation og formidling af de enkelte LOPA’er og det samlede arbejde med projektet.
FGU – når vi lykkes
Hvem gennemfører projektet?
FGU Aalborg, FGU Himmerland, FGU Nordvest og FGU Vendsyssel i samarbejde med Professionshøjskolen UCN.
Kort om projektet
Professionshøjskolen UCN samarbejder med fire FGU-institutioner om at styrke implementeringen af FGU’s didaktiske principper gennem pilotprojekter med afsæt i skolernes egne mål. Samarbejdet bygger på projektmodellen Didaktisk Implementeringsindsats.
De fire FGU-institutioner arbejder med afsæt i de udvalgte didaktiske principper Dannelse, Synlige læringsmål og Differentiering, Tydelig struktur, Evaluering, Inkluderende læringsmiljø, Praksisfællesskaber.
Midtvejsstatus
På FGU Vendsyssel udvikles nye formater for forløbssamtaler med fokus på at styrke intro-elevers opstart og trivsel. FGU Nordvest arbejder med at etablere et fem ugers introduktionsforløb, som skal give eleverne en solid og tryg begyndelse på deres uddannelsesrejse. Hos FGU Himmerland er der fokus på samarbejde på tværs af tre værksteder med hver deres lokation. Her lægges særligt vægt på at gøre læringsmål synlige og meningsfulde for eleverne. FGU Aalborg er i gang med at opstarte en ny værkstedsafdeling som skal sikre en praksisnær og engagerende undervisning.
Alle fire FGU-institutioner er nu i projektets implementeringsfase, hvor udviklingsarbejdet skal omsættes til konkret praksis. De første afprøvninger med eleverne starter efter sommerferien, og institutionerne ser frem til at teste og justere deres udviklede undervisningsforløb i praksis.
Det kommende skoleår vil sådan være præget af konkrete afprøvninger, evaluering og justeringer, hvor erfaringer løbende samles op. Der arbejdes samtidig med muligheden for at rotere projekter på tværs af skolerne, så viden og metoder kan komme flere til gavn.
Selvom de endelige resultater først forventes i 2026, er der allerede nu en tydelig fremdrift på skolerne, der således står på et stærkt fundament i arbejdet med forankring af de didaktiske principper i undervisningen.
Sådan styrker vi læring i praksis på agu
Hvem gennemfører projektet?
FGU Hovedstaden, FGU Nordsjælland og FGU Øresund i samarbejde med Københavns Professionshøjskole.
Kort om projektet
Formålet med projektet er at tilvejebringe viden om, hvordan potentialet i principperne under området ‘Læring i praksis’, kan udfoldes på FGU’ens AGU-spor. Projektleder i projektet Simon Bjørnholdt Eriksen tilføjer ”Med projektet sigter vi på at øge kvaliteten af læringsmiljøet på FGU til gavn for eleverne gennem konkrete afprøvninger, der har til fælles at styrke den handlingsorienterede didaktik”
Projektet har afsæt i de fem didaktiske principper under hovedområdet Læring i praksis:
Praksisfællesskab, Helhedsorienteret undervisning, Innovation og produktudvikling, Praksisbaseret dannelse og læring og Autenticitet.
Midtvejsstatus
De tre FGU-institutioner har i fællesskab udviklet og afprøvet en række praksisnære AGU-forløb, der nu evalueres med henblik på at indsamle erfaringer og viden til det videre arbejde i projektet.
- FGU Hovedstaden har stået i spidsen for forløbet Linje Air – et tværfagligt undervisningsforløb i samarbejde med Københavns Lufthavn. Her modtager eleverne erhvervstræning målrettet arbejdet som lufthavnsoperatører, som kobles med undervisningen i klasselokalet.
- Hos FGU Øresund er der udviklet Praksisbaserede undervisningsforløb i fagene dansk og matematik. Det drejer sig eksempelvis om et praksisbaseret undervisningsforløb om cementstøbning og et om graffiti.
- FGU Nordsjælland har fokus på Co-teaching som samarbejdsmetode, hvor to undervisere i tæt samarbejde planlægger, gennemfører og evaluerer undervisningen. Fokus her er at undervisningen først og fremmest har udgangspunkt i det praksisnære for derefter at koble teori på erfaringerne.
I projektets første afprøvningsfase er der opnået en dybere forståelse af, hvor stor betydning elevernes opfattelse af, hvad “rigtig” læring er, har for deres udbytte. Flere af de praksisrettede forløb viste, at eleverne havde svært ved at forbinde de praktiske aktiviteter med de faglige mål i dansk, engelsk og matematik. Som en elev formulerede det efter et forløb, vedkommende ellers var glad for: “Vi kan jo ikke have undervisning sådan hver gang.”
Udsagnet illustrerer, hvordan nogle elever opfatter praksisnær undervisning som mindre “rigtig” eller seriøs. Projektet er derfor fortsat optaget af at undersøge elevernes læringsforståelse – og hvordan denne kan udvikles fra en snæver, klassisk skolastisk tilgang til også at omfatte en bredere og mere praksisorienteret forståelse af læring.
Status i projektet er således, at første afprøvningsfase er afsluttet, og ”Sådan styrker vi læring i praksis” er et skridt videre inde i den efterfølgende justeringsfase. Her samles der op og justeres på forløbene inden de roterer mellem institutionerne og afprøves igen i det kommende skoleår.
Endnu mere læring i praksis på agu, tak!
Hvem gennemfører projektet?
FGU Midt- og Østsjælland, FGU Lolland Falster, FGU Nord, FGU Nordvestsjælland og FGU Vestegnen.
Kort om projektet
De 5 FGU-institutioner samarbejder i deres fælles udlodningsprojekt om at styrke implementeringen af FGU’s didaktiske principper for Læring i praksis på AGU-sporet. Med udgangspunkt i EVA’s syv ledelsesgreb udvikles lokale indsatsbeskrivelser og konkrete tiltag, der har tre mål:
- At styrke ledernes pædagogiske ledelse og organisering af undervisningens rammer.
- At styrke elevernes praksisbaserede dannelse og motivation.
- At understøtte AGU-undervisernes arbejde med en handlingsorienteret didaktik.
Midtvejsstatus
Status er, at ledelsesgrupperne har afholdt møder med AGU-undervisere og formuleret lokale indsatsbeskrivelser med to valgte ledelsesgreb som dynamiske værktøjer i det videre projektarbejde. 25 AGU-undervisere har gennemført tre kompetenceudviklingsdage med fokus på kollegial sparring og observation. De har arbejdet med metoder som de fire K’er og co-teaching og omsat disse til praksis gennem planlagte observations- og sparringsforløb, tilpasset skolernes indsatsbeskrivelser.
Projektet går nu ind i afprøvningsfasen. Forud herfor faciliterer Københavns Professionshøjskole sparringssessioner med underviserne og fem rådgivningsforløb med ledelsesgrupperne med fokus på at bringe både undervisergreb og ledelsesgreb aktivt i spil i det kommende skoleår fra august 2025.
Entreprenørskab og design som grundlag for praksisbaseret læring
Hvem gennemfører projektet?
FGU Syd- og Midtfyn
Kort om projektet
Med projektet kompetenceudvikles lærerne, så entreprenørskab og design bliver en naturlig del af undervisningen, og dermed giver et generelt kvalitetsløft. Formålet er, at eleverne oplever meningsfuld, varierende og motiverende undervisning.
Projektet har særligt fokus på de to didaktiske principper: 1) Innovation og produktudvikling samt 2) Praksisbaseret dannelse og læring.
Indsatsen understøttes af professionshøjskolen UCL.