I 2023 blev der afsat 19,9 mio. kr. til udviklingsprojekter i FGU. 18 institutioner deltager i de såkaldte udlodningsprojekter, der løber fra 2024 til 2026. Formålet er at styrke undervisningen og læringsmiljøet ved at implementere de 15 didaktiske principper i praksis og udvikle nye, virkningsfulde metoder.
Midlerne blev uddelt under temaet Indsatser for udvikling og understøttelse af FGU-institutionernes arbejde med de didaktiske principper i praksis. Børne- og Undervisningsministeriet modtog 14 ansøgninger, og syv projekter fik støtte.
Projekterne gennemføres i samarbejde med professionshøjskoler og andre aktører med fokus på videndeling og erfaringsudveksling. De evalueres løbende og afsluttes med dokumentation af resultater og effekt – med det overordnede mål at styrke FGU-elevernes faglige, personlige og sociale udvikling.
De syv projekter
Endnu mere læring i praksis på AGU, tak!
- FGU Midt- og Østsjælland, Lolland-Falster, Nord, Nordvestsjælland og Vestegnen. Projektfokus: Praksisnær undervisning på almene grunduddannelser.
Entreprenørskab og design som grundlag for PBL i hverdagen
- FGU Syd- og Midtfyn. Projektfokus: At gøre problembaseret læring til en naturlig del af undervisningen.
Helhedsorienterede undervisningsforløb på PGU
- FGU Kolding, Vejen, Sønderjylland og Vest. Projektfokus: At sætte elevernes behov og udvikling i centrum.
Sådan styrker vi læring i praksis på AGU
- FGU Hovedstaden, Øresund, Nordsjælland og Professionshøjskolen KP. Projektfokus: Praksisorienteret ungdomspædagogik.
Lokale Praksisfelter i AGU
- FGU-skolen Øst. Projektfokus: At fremme lokale praksisfelter og samarbejde i AGU-undervisningen.
FGU – når vi lykkes
- Professionshøjskolen UCN i samarbejde med FGU Nordvest, FGU Himmerland, FGU Vendsyssel og FGU Aalborg. Projektfokus: At samle og dele viden om effektive undervisningsmetoder.
Struktur og progression på FGU
- FGU Trekanten. Projektfokus: At skabe mere sammenhængende og tydelige undervisningsforløb.
Videnscenter for FGU er i gang med at indsamle alle de gode erfaringer fra projekterne
Alle projekterne er startet i 2024 og er i fuld gang. Men selvom projekterne ikke er afsluttede, så er der ingen grund til at afvente en status på projekterne og et overblik over de gode erfaringer, der allerede er gjort.
Læs derfor endeligt videre via linket nederst for en status på, hvor alle 7 projekter er kommet til her midtvejs i projektperioden. Og glæd jer så til efteråret, hvor vi deler flere konkrete erfaringer og foreløbige anbefalinger fra projekterne.
FGU Danmarks Videnscenter er i løbende kontakt med projektdeltagerne, for at sikre viden bliver delt til alle. Og i efteråret udkommer en række videoreportager og artikler om de enkelte udlodningsprojekter. Vi iværksætter nemlig en besøgsrunde til projekterne, så vi kan komme et spadestik dybere i erfaringerne.
Bredt fokus – fælles mål
De syv udlodningsprojekter spænder bredt i både fokus og metode, men deler en fælles ambition: at styrke undervisningskvaliteten og udvikle værdifulde erfaringer til hele FGU-sektoren. Projekterne bidrager samtidig til at opbygge institutionernes kapacitet til at udvikle, implementere og evaluere undervisning, der er målrettet FGU’s særlige formål.
Fælles inspiration og videndeling
I marts 2025 afholdt STUK og FGU Danmark et virtuelt midtvejsseminar for alle deltagere. Her blev der delt viden og erfaringer på tværs af projekterne – bl.a. gennem status fra STUK og projektpræsentationer med efterfølgende dialog. Dagen blev rundet af med en fælles opsamling, hvor tværgående perspektiver blev delt til gensidig inspiration.
Udlodningsmidler styrker kvalitet og udvikling i FGU
Udlodningsmidlerne er centrale for at styrke undervisningen i FGU ved at muliggøre projekter, der omsætter de didaktiske principper til praksis. Midlerne understøtter udvikling og afprøvning af nye metoder, der forbedrer læringsmiljøet og fremmer elevernes faglige, personlige og sociale udvikling.
Gennem tværfaglige samarbejder deles erfaringer på tværs af sektoren, hvilket skaber grobund for fortsat kvalitetsudvikling. Udlodningsprojekterne fungerer som drivkraft for innovation og kan inspirere hele FGU-sektoren til at arbejde mere evidensbaseret og praksisnært.
Derfor er det vigtigt, at midler som disse fortsat prioriteres – både for at styrke elevernes læring og trivsel og for at imødekomme samfundets behov for kvalificeret arbejdskraft.
Implementering af didaktiske principper styrker elevernes overgang til uddannelse
Der er generelt set god fremdrift i implementeringen af de 15 didaktiske principper i FGU-sektoren. Ifølge Danmarks Evalueringsinstituts tredje delrapport vurderer medarbejdere i stigende grad, at de lykkes med at omsætte principperne i praksis.
Rapporten viser samtidig en klar, positiv sammenhæng mellem implementeringsgraden og elevernes overgang til ungdomsuddannelse: Jo højere grad af implementering på en institution, desto større sandsynlighed har eleverne for at være i uddannelse 4 og 12 måneder efter endt FGU-forløb.
Det understreger, at de didaktiske principper styrker elevernes uddannelsesparathed og bør være i centrum for skolernes udviklingsarbejde. Samtidig viser det relevansen af udlodningsprojekternes fokus på at udvikle metoder og redskaber, der kan styrke implementeringen i praksis – og inspirere bredt i hele FGU-sektoren.
Hvad er udlodningsmidler?
Udlodningsmidler er statslige midler, der stammer fra overskuddet i Danske Spil og Det Danske Klasselotteri – to selskaber, som driver spil og lotterier under statens ejerskab. Midlerne bruges til at støtte almennyttige formål som idræt, kultur, folkeoplysning, uddannelse og huminitære indsatser. Fordelingen sker efter en fast fordelingsnøgle, der sikrer en gennemsigtig og retfærdig fordelingaf midlerne. Tidligere var disse midler kendt som Tips- og Lottomidler.
En del af udlodningsmidlerne går til undervisningsområdet, herunder FGU (Forberedende Grunduddannelse). Midlerne fordeles af Børne- og Undervisningsministeriet og målrettes særlige formål, der skal styrke kvaliteten af undervisning