Progression
Det er et bærende element i FGU, at eleverne oplever en faglig progression, en fast struktur, og at de bliver udfordret i trygge rammer.
Herunder kan du læse mere om arbejdet med elevernes progression og finde konkrete værktøjer til arbejdet hermed.
Lovgivning
Lov om forberedende grunduddannelse
Læreplaner og fagbilag
Vejledning til FGU-lov og bekendtgørelser
Udvalgt viden og forskning
De didaktiske principper for FGU i praksis
Danmarks Evalueringsinstitut har lavet et kataloget om, hvilke dilemmaer og løsninger FGU-institutioner oplever, når de skal arbejde med de 15 didaktiske principper for FGU’s læringsmiljø, herunder struktur og progression.
Inspiration og værktøjer
Materialepakke: UDKOMME-projektet
I projekt UDKOMME har tre FGU-institutioner arbejdet med at styrke og kvalificere den pædagogiske ledelse gennem et øget fokus på elevens læring. Projektets resultater er formidlet i denne materialepakke, som er målrettet pædagogiske ledere i FGU. Pakken skal understøtte ledelsen ift. lærernes arbejdet med synlige læringsmål, synliggørelse af elevernes progression og arbejdet med elevens arbejds- og præsentationsportfolio og lærernes arbejde med elevernes læring.
Synlige læringsmål – materialer på EMU-portalen
På EMU-portalen kan du finde forskellige artikler om synlige læringsmål som didaktisk princip i FGU:
ft. lærernes arbejdet med synlige læringsmål, synliggørelse af elevernes progression og arbejdet med elevens arbejds- og præsentationsportfolio og lærernes arbejde med elevernes læring.
vernes progression og arbejdet med elevens arbejds- og
vernes progression og arbejdet med elevens arbejds-
Nøgleovervejelser til arbejdet med elevens progression
Dette Nøgleovervejelsesskema er en guide til FGU-institutioner, der strukturerer arbejdet med udvikling, afprøvning og forankring af et progressionsværktøj i den daglige praksis.
