To ud af tre elever, der har fuldført FGU, er i ungdomsuddannelse eller beskæftigelse

Forberedende Grunduddannelse (FGU) styrker elevernes afklaring og overgang til videre uddannelse og beskæftigelse, eleverne har en høj trivsel og der er et stort fokus på håndtering af elevernes fravær. Det viser den tredje og sidste rapport i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til FGU.

Evalueringen giver anledning til optimisme og tiltro til FGU som et relevant uddannelsestilbud til gruppen af unge, der ikke umiddelbart er parate til ordinær ungdomsuddannelse eller beskæftigelse.

Sådan lyder konklusionen i den tredje og sidste rapport i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til FGU.

Jeg er utrolig glad på de unges vegne fordi, at rapporten viser, at FGU er en vigtig del af løsningen for at få de unge godt videre i uddannelse og job. Jeg er samtidig stolt over, at FGU er kommet så langt med FGU på så kort tid med så stor en reform. Det er vigtigt, at vi nu har tre grundige evalueringsrapporter, til at understøtte arbejdet med at komme helt i mål med reformen.

Palle Langkjær, næstformand i FGU Danmark

To ud af tre elever, der har fuldført FGU, er i ungdomsuddannelse eller beskæftigelse

En af hovedkonklusionerne i rapporten er, at to ud af tre elever, der har fuldført deres FGU-forløb, er i uddannelse eller beskæftigelse et år efter forløbet, hvor 31 pct. af eleverne er i ungdomsuddannelse og 33 pct. er i beskæftigelse.

Vi arbejder hver dag for at støtte eleverne på deres vej mod ungdomsuddannelse og beskæftigelse og det er rigtig dejligt at få bekræftet, at arbejdet bærer frugt og at størstedelen af eleverne kommer godt videre og trives på vores skoler. Nu skal vi fortsætte det gode spor og få kigget ind i de udviklingspunkter, rapporten også peger på.

Hanne Fischer, formand for FGU Danmarks Direktør- og Rektorkollegium

Evalueringen viser også, at der sker en udvikling i elevernes overgang over tid. Fire måneder efter et fuldført FGU-forløb er 46 pct. nemlig i ungdomsuddannelse og 25 pct. i beskæftigelse. I forhold til overgang til en ungdomsuddannelse er effekten af FGU altså størst i umiddelbar forlængelse af, at eleven har afsluttet deres FGU-forløb, mens billedet er omvendt i forhold til overgang til beskæftigelse.

Selvom rapporten viser, at der generelt er et fokus på at sikre gode overgange for eleverne mellem FGU og aftagerinstitutionerne, peger dette på et potentiale i at understøtte tidligere FGU-elevers fastholdelse i ungdomsuddannelserne. I den forbindelse viser rapporten, at elevgruppen på FGU er blevet mere udsat siden opstarten i 2019 og at det er mest udsatte elever på FGU, som ikke starter på en ungdomsuddannelse eller kommer i beskæftigelse. Det er med til at understrege, at FGU-institutionerne har brug for de nødvendige rammer til at understøtte elevgruppens forskellige behov.

Stort potentiale i erhvervsgrunduddannelsen (egu-sporet)

Rapporten viser, at den samlede overgang til ungdomsuddannelse og beskæftigelse er størst blandt de elever, som fuldfører egu-sporet. Her er 80 pct. af eleverne i uddannelse eller beskæftigelse et år efter FGU-forløbet.

Rapporten afspejler de store potentialer i egu-sporet, vi også oplever på skolerne. Vi er glade for, at den nye politiske aftale om FGU langt hen ad vejen giver os bedre rammer ift. egu-sporet, som vi kan se, er med til at give eleverne en stor personlig, social og faglig udvikling og ny motivation for læring gennem deres møde med arbejdsmarkedet på uddannelsen.

Palle Langkjær, næstformand i FGU Danmark

Med den nye politiske aftale om FGU får FGU-institutionerne nye muligheder for at forlænge egu-forløb, øgede muligheder for at etablere erhvervstræning og der tilføres ekstra økonomi til sporet. FGU-institutionerne vil dog fortsat modtage markant mindre økonomi til arbejdet med elever på egu-sporet end agu- og pgu-sporet.

Ros fra sektoren til evalueringsrapporterne

Gitte Lykkehus, rektor på FGU Fyn, som har været en del af evaluerings- og følgeforskningsprogrammets referencegruppe fra starten, har stor ros til Danmarks Evalueringsinstituts arbejde. Hun siger om rapporterne.

Der er i rapporterne virkelig blevet arbejdet med at forstå FGU´s DNA, forstå eleverne og ikke mindst at se resultaterne i den rigtige kontekst. I disse år sker der en masse god udvikling i FGU-sektoren, og det viser sig bl.a. i denne nye rapport, og vi har fortsat snuden i sporet for at fortsætte den gode udvikling.

Gitte Lykkehus, rektor for FGU Fyn og medlem af referencegruppen for evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til FGU

Hovedresultater i rapporten

Overgang til uddannelse og beskæftigelse

Elevernes udbytte af FGU

Elever i FGU ift. elever fra tidligere forberedende tilbud

Karakteristik af eleverne, der overgår/ikke overgår

Didaktik og professionsidentitet

Rammevilkår

3. delrapport i evaluerings- og følgeforskningsprogrammet til FGU

Scroll to Top