Ordblindevenligt læringsmiljø

I Forberedende Grunduddannelse (FGU) skal der være et inkluderende, helhedsorienteret og ordblindevenligt læringsmiljø. Herunder kan du læse mere om det ordblindevenlige læringsmiljø og finde viden og konkrete værktøjer, som kan understøtte arbejdet.

Her kan du læse om det ordblindevenlige læringsmiljø på FGU og finde udvalgt viden om området.

Inkluderende læringsmiljø

Alle undervisere skal have basal viden om ordblindhed, kompenserende læse- og skriveteknologier og ordblindevenlige læringsmiljøer-

Ordblindhed i FGU

På FGU har en stor andel af eleverne læse- og skrivevanskeligheder og ordblindhed.

Specialpædagogisk støtte

Lov om forberedende grunduddannelse

Bekendtgørelse om vejledning og valg af ungdomsuddannelse og erhverv

Specialpædagogisk støtte i FGU

Udvalgt viden og forskning

Nationalt Videnscenter for Ordblindhed og andre Læsevanskeligheder (NVOL)

FGU-institutionerne kan hente viden om undervisning af elever i skriftsprogvanskeligheder på NVOLs platform.

EMU-portalen

På Børne- og Undervisningsministeriets læringsportal EMU kan du læse mere om det ordblindevenlige læringsmiljø på FGU, herunder artikler og redskaber.

Inspiration og værktøjer

FGU Hovedstaden

FGU Hovedstaden har udarbejdet sprogbaserede opgaver og skriveskabeloner til brug i fagene dansk, matematik og værkstedsfagene Byg, bolig og anlæg, Omsorg og sundhed samt Kommunikation og medier.

FGU Midt- og Østsjælland

FGU Midt- og Østsjælland har oprettet en hjemmeside med undervisningsforløb, artikler og ordblindefortællinger, som kan inspirere fagpersoner ift. arbejdet med et ordblindevenligt læringsmiljø.

FGU Trekanten

FGU Trekanten har udviklet en hjemmeside med videoer, der viser, hvordan eleverne kan bruge mobilen til at “Læse med ørerne og skrive med stemmen”.

Hør Signe fra FGU Fyns oplevelser med det ordblindevenlige læringsmiljø på FGU
Se hvordan Anne Sofie fra FGU Østjylland bruger Appwriter i undervisningen

Scroll to Top