Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har fulgt implementeringen af Forberedende Grunduddannelse (FGU) i et evaluerings- og følgeforskningsprogram. Som supplering til den 3. delrapport har EVA nu lavet en supplerende undersøgelse af FGU-elevernes overgang til og fastholdelse på ungdomsuddannelse.
Til forskel fra resultaterne i den 3. delrapport fokuserer minianalysen ikke på elevernes overgang til og fastholdelse i beskæftigelse, og der differentieres i minianalysen ikke mellem overgangen for elever, som afslutter sit FGU-forløb og dem, som ikke gør. Analysen er baseret på FGU-forløb frem til den 30. september 2021.
Minianalysen giver vigtig og ny viden i forhold til det fortsatte arbejde med at styrke FGU-elevernes overgang til ungdomsuddannelserne. Minianlysen giver bl.a. for første gang indblik i, hvilke konkrete uddannelsestyper, FGU-eleverne går videre til efter FGU og hvordan frafaldet ser ud på de forskellige områder.
Herunder er en oversigt over minianalysens resultater.
Overgang til ungdomsuddannelse
- 67 pct. af alle FGU-elever påbegynder en ungdomsuddannelse efter FGU.
- 45 pct. af eleverne påbegynder en erhvervsuddannelse, mens 23 pct. starter på en gymnasial uddannelse. 4 pct. af eleverne overgår til anden uddannelse, fx et nye FGU-forløb, STU og 10. klasse. 27 pct. påbegynder ikke en uddannelse efter endt FGU.
- FGU-eleverne starter oftest på et grundforløb 2 på en erhvervsuddannelse (50 pct.), hf (18 pct.) og hf-enkeltfag (10 pct.).
- De fleste elever starter på en ungdomsuddannelse i umiddelbar forlængelse af at have afsluttet FGU (62 pct.). 15 pct. starter én måned efter afsluttet FGU.
- Det er især elever, der har gået på agu- eller pgu-sporet, der starter på en ungdomsuddannelse. Til gengæld falder elever, der gået på egu-sporet, i mindre grad fra deres ungdomsuddannelse.
- Størstedelen (51 pct.) af de tidligere FGU-elever, som går videre på et grundforløb 2, vælger en uddannelse inden for hovedområdet ”Teknologi, byggeri og transport”. 23 pct. vælger en uddannelse inden for ”Omsorg, sundhed og pædagogik”, mens 13 pct. vælger ”Fødevarer, jordbrug og oplevelse” og ”Kontor, handel og forretningsservice”. Denne fordeling på hovedområderne ligner overordnet set fordelingen blandt den samlede elevgruppe.
- 72 pct. af de kvindelige elever og 66 pct. af de mandlige elever starter på en ungdomsuddannelse efter FGU. En større andel kvindelige elever overgår til en gymnasial uddannelse, mens en større andel mandlige elever overgår til en erhvervsuddannelse.
Frafald
- Længere FGU-forløb er overordnet set forbundet med et lavere frafald på den efterfølgende ungdomsuddannelse. Det laveste frafald på ungdomsuddannelserne er blandt elever, som har gået på FGU i 12-18 måneder.
- Generelt er frafaldet blandt FGU-elever større end blandt elever, som ikke har gået på FGU. Frafaldet er mindst fra hf-enkeltfag (17 pct.) og størst fra gf+ (58 pct.).