Tidligere FGU-elev Lukas Grundahls, vicedirektør hos FGU Vestegnen, Natasja Haldbæk, og rektor for FGU Nord, Tina Jensen fortæller om den særlige pædagogik på på FGU. Foto: Danni Nielsen / FGU Hovedstaden

På FGU findes mobning ikke

På FGU Danmarks politiske møde gav tidligere FGU-elev Lukas Grundahl, vicedirektør hos FGU Vestegnen, Natasja Haldbæk, og rektor for FGU Nord, Tina Jensen deres perspektiver på den forberedende grunduddannelse (FGU).

Tidligere FGU-elev Lukas Grundahls, vicedirektør hos FGU Vestegnen, Natasja Haldbæk, og rektor for FGU Nord, Tina Jensen fortæller om den særlige pædagogik på på FGU. Foto: Danni Nielsen / FGU Hovedstaden

Da Lukas Grundahl begyndte på FGU Sønderjylland, var det med flere års mobning i rygsækken. Faktisk helt fra 0.-10. klasse. På FGU fik han en helt anden oplevelse af det at gå i skole.

”Jeg oplevede, at her kan jeg trække vejret. Der var ingen mobning. Der var fokus på ens værdier, og at man har det godt med hinanden. Der er fokus på fællesskabet. Lærerne er rigtig gode til at respektere vores grænser og finde os der, hvor vi er, så vi kan komme igennem det”, fortalte Lukas Grundahl. 

Det fællesskab og den forståelse, han mødte på FGU, har ifølge Lukas selv ændret hans liv fuldstændig. Han fik selvtillid og lyst til at tage i skole og lære noget. Som eksempel tog han kampen op mod matematikken, som han ellers bøvlede meget med.   

”Jeg har fået mere overskud til ting efter at være kommet på FGU. Jeg har fået mere selvtillid og selvværd. Jeg tror meget mere på mig selv nu”, sagde Lukas Grundahl, der også er en del af Ungerådet for Modstrøm – Foreningen for FGU-elever og unge omkring FGU.

De unge skal føle sig set

Natasja Haldbæk, vicedirektør hos FGU Vestegnen kom med konkrete eksempler på, hvordan den særlige pædagogik på FGU med afsæt i inkluderende læring, praksisorientering og struktur og progression gør en forskel for de mange forskellige unge på skolen. Fx Magnus, der begyndte på FGU demotiveret og udfordret på det teoretiske, men som afsluttede sin erhvervsgrunduddannelse (EGU) med en flot karakter og fastansættelse hos sit praktiksted. Og Damla, der syntes, at fremtiden så ”lidt halvsort ud” og havde lange perioder med fravær. På FGU fik hun sin 9. klasse-eksamen og er videre på hendes drømmeuddannelse som pædagogisk assistent.

”Vi har en bred elevgruppe, og lærerne lægger et stort arbejde i at omsætte de mange læringsmål til uddannelsesforløb med sammenhæng og kvalitet for den enkelte unge. Samtidig er portfolioprøven med elevens egne produkter og materialer god. Den giver en fleksibilitet og mulighed for at forberede prøven rigtig godt”, fortalte Natasja Haldbæk, vicedirektør hos FGU Vestegnen. 

For Lukas, Magnus og Damla, som for så mange andre unge på FGU, er det afgørende, at de oplever et inkluderende læringsmiljø, hvor den enkelte bliver set. Det påpeger Tina Jensen, rektor for FGU Nord.

”Vi er godt på vej til at koble det praktiske og alment faglige, og vi kan give de unge ro, opmærksomhed og kærlig støtte til at komme godt videre i livet. Det er det, vi er rigtig gode til og glade for at gøre. Vi kan arbejde med de unge både på fagligt, personligt og socialt. Hvis man fx ikke er til stede, bliver man gjort opmærksom på det. Den unge skal føle sig set”, sagde Tina Jensen.

Samarbejde fra start til slut

Samarbejdet om de unge er afgørende for at de lykkes. Det gælder hele processen op til start til at få dem godt videre efter deres uddannelse på FGU, understreger Tina Jensen.

Derfor har FGU Nord aftaler med deres fem samarbejdskommuner om emner, de taler med de unge om, inden de begynder på FGU. Skolen samarbejder også med erhvervsmentorer, som er tilknyttet eleverne under deres uddannelse.

Onboardingen er sindssygt vigtig for at fastholde de unge. At de er godt klædt på og møder op første dag. Det kan være afgørende for, om de kommer igen. I forhold til at få eleverne godt videre er erhvervslivet en afgørende samarbejdspartner for os, både i forhold til erhvervstræning og afklaring af, hvad de unge vil efter FGU”, fortalte Tina Jensen.

Hun tilføjede, at det er vigtigt, at de forskellige uddannelser står sammen for at lykkes med de unge og hjælpe dem til det uddannelsestilbud, der kan bringe dem videre. Og så kan vi alle hjælpe med at udbrede kendskabet til den forberedende grunduddannelse som en mulig vej for de unge.

”Man taler om de 42.000 unge, men FGU bliver ikke nævnt i den sammenhæng. Så husk at nævne og italesætte FGU derude – de unge skal kende til vores uddannelse, og hvad den kan,” opfordrede Tina Jensen.

Find materialer fra Politisk møde 2023
her